POLSKI MOTOCYKL WFM M06

ROK PRODUKCJI 1962
WERSJA V
PRODUCENT WARSZAWSKA FABRYKA MOTOCYKLI

SZCZEGÓŁY TECHNICZNE

  • SILNIK S01 JEDNOCYLINDROWY DWUSUWOWY
  • MOC 5,5 KM
  • GAŹNIK G20
  • SPRZĘGŁO MOKRE TRZYTARCZOWE
  • SKRZYNIA BIEGÓW TRZYSTOPNIOWA
  • NAPĘD ZA POMOCĄ ŁAŃCUCHA 1/2"
  • KOŁA 3.00 X 19 NIEWYMIENNE
  • HAMULCE BĘBNOWE PÓŁPIASTOWE
  • BĘBNY STALOWE NIEZALEŻNE
  • INSTALACJA ELEKTRYCZNA 6V, PRĄDNICA 28 W
  • ZAPŁON ISKROWNIKOWY
  • ZBIORNIK PALIWA O POJEMNOŚCI 12 L
  • RAMA PODWÓJNA Z CEOWNIKÓW Z BLACHY
  • CIĘŻAR WŁASNY 96 KG
  • PRĘDKOŚĆ MAKSYMALNA 75 KM/H
  • PRĘDKOŚĆ UŻYTKOWA 60 KM/H
  • ZUŻYCIE PALIWA 3 L/100 KM PRZY 45 KM/H

OPIS MOTOCYKLA

O tym motocyklu można powiedzieć, że był to właściwy model we właściwym czasie. Motocykl WFM M06  był jednym z najbardziej popularnych motocykli produkowanych w Polsce. Wyróżniał się prostą i tanią konstrukcją. Odporny na ciężkie warunki eksploatacji i łatwy do samodzielnej naprawy. Doskonale sprawdzał się w warunkach wiejskich na polnych drogach.

W tamtych czasach narzekano jedynie na słaby silnik (pierwsze wersje były o mocy zaledwie 4,5 KM). Pod koniec lat 50-tych XX wieku WFM był najtańszym motocyklem na polskim rynku. Kosztował 7 000 zł, tylko o 500 zł więcej, niż motorower Ryś. Za Junaka trzeba było zapłacić aż 24 000 zł. Średnia pensja wynosiła wtedy 1 279 zł. Być może dlatego motocykl WFM był przez długie lata sprzedawany tylko na tzw. "talony". I pewnie przez zawiść tych, którzy nie mogli zdobyć talonów na popularną "Wuefemkę" przylgnęła do niej niezbyt sympatyczna nazwa "Wuef-męka".

Produkcję modelu WFM M06 rozpoczęto w 1955 roku, a zakończono w roku 1965. W ciągu dziesięciu lat wyprodukowano około 600 tysięcy motocykli, które przeszły też kilka modyfikacji. Można wyróżnić VII wersji tego modelu.

Prezentowany motocykl WFM z naszej kolekcji to wersja V z rocznika 1962. W wersji tej zlikwidowano kratkę  bagażnika na zbiorniku paliwa, wprowadzono ozdobną chromowaną taśmę biegnącą  wzdłuż zbiorniku paliwa.

GALERIA ZDJĘĆ WFM M06

TOP